Mezi řidiči často panuje přesvědčení, že u povinného ručení je rozhodující cena. A nic jiného. Pojistné plnění z povinného ručení dostává „ten druhý“, tak proč se jím zabývat? Ve skutečnosti je toto tvrzení na hony vzdálené pravdě.

I v případě autopojištění platí, že bychom se měli poradit s odborníkem a zahrnout je do celého balíku pojištění, kterými chráníme svůj majetek a příjmy. Proč? Každý člověk nese zodpovědnost za své činy a za škodu, kterou způsobí druhým. Není přitom příliš rozhodující, jestli škodu způsobil záměrně, z nedbalosti, či nešťastnou náhodou. A škodu pak musí poškozeným nahradit.

Povinné ručení není pojištění „toho druhého“

Stejný princip platí i při řízení automobilu. Pokud řidič způsobí škodu na majetku či na zdraví chybou při ovládání svého vozu, je povinen ji nahradit. Jenže škody vzniklé projektilem z kovu a plastu řítícím se na kolech po silnici (či následně mimo ni) rychlostí znatelně převyšující rychlost koňského povozu bývají enormní. A jen málokterý řidič má takové úspory a takový majetek, aby byl schopen škodu uhradit. Proto bylo na ochranu poškozených zavedeno zákonem povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla – povinné ručení.

Pokud škodu způsobí nepojištěný řidič (vůz) nebo se řidič dostane do výluky z pojištění (např. řízením pod vlivem alkoholu či jiných drog), musí škodu uhradit z vlastních prostředků. A i když je pojištěný a řídí střízlivý, musí zaplatit část škody, která převyšuje limity jeho pojištění.

„Zákonné minimální limity povinného ručení jsou 35 mil. Kč za škody na majetku a 35 mil. Kč za škody na zdraví. Tyto limity jsou ale poměrně nízké vzhledem ke škodám, k nimž na českých silnicích dochází. Proto doporučujeme volit limity pojištění přinejmenším dvojnásobné. Navíc jsou dostupné i produkty, které plní v libovolné výši bez stanoveného limitu,“ říká Karel Šulc, místopředseda představenstva Fincentrum & Swiss Life Select.

Dvojnásobné limity oproti minimálním zákonným navíc nestojí zdaleka dvojnásobnou cenu. Klient si za ně k základnímu pojištění v ceně v řádu tisíců korun připlatí pouze stokoruny.

Povinné ručení může krýt i pojištěného

Pojišťovny stále častěji nabízejí v rámci povinného ručení i částečné krytí pojišťovaného vozidla. Škodu tak nezaplatí pouze poškozenému, ale v určitých případech i majiteli vozu. „K povinnému ručení pojišťovny nejčastěji přidávají pojištění skel a střetu se zvěří, ale lze se setkat i s dalšími benefity,“ vysvětluje Karel Šulc.

Rozšířené krytí pro majitele automobilu může mít v některých případech smysl. Zejména když nevyužívá havarijní pojištění, které má mnohem širší rozsah. „Při srovnatelné ceně a ostatním rozsahu krytí je bonus v podobě pojištění skel či střetu se zvěří vítaným benefitem. Je ale potřeba porovnat veškeré vlastnosti pojištění i cenu, zda se skutečně vyplatí,“ upozorňuje Karel Šulc.

Produkty se i v oblasti povinného ručení dynamicky vyvíjejí a pojišťovny upravují své nabídky. Aby bylo pojištění podle vašich představ, je vhodné jeho výběr konzultovat se zkušeným finančním poradcem. Povinné ručení by mělo být součástí pravidelné kontroly nastavení finančních produktů.

Miniature car model and Financial statement with coins. Finance and car loan, saving money for a car or material design  concepts.

Mezi řidiči často panuje přesvědčení, že u povinného ručení je rozhodující cena. A nic jiného. Pojistné plnění z povinného ručení dostává „ten druhý“, tak proč se jím zabývat? Ve skutečnosti je toto tvrzení na hony vzdálené pravdě.

Havarijní pojištění není „jen pro bohaté“

Havarijní pojištění je považováno za jakousi nadstavbu povinného ručení, která je vhodná „jen pro bohaté“.
Není tomu tak. U havarijního pojištění platí stejná základní poučka jako u kteréhokoli jiného pojištění: Pojištěno by mělo být takové riziko, jehož naplnění by ohrozilo stabilitu finančního rozpočtu domácnosti. Jinými slovy, havarijní pojištění by měl mít sjednané každý, jehož rodinný rozpočet by těžce nesl ztrátu automobilu.

I u havarijního pojištění je důležitý především rozsah pojištění a teprve v druhé řadě až cena. „Lidé si často myslí, že levnější pojištění je lepší. Přestanou si to zpravidla myslet až v případě, kdy se jim stane něco, co nespadá pod ono levné pojištění. Zaplatit více je u pojištění mnohdy výhodnější,“ varuje Karel Šulc.

Havarijní pojištění je i podle oné obecné poučky nejdůležitější při koupi nového automobilu. V případě jeho pořízení na leasing či na spotřebitelský úvěr je ve valné většině sjednání havarijního pojištění podmínkou financující instituce. I pak má kupující zpravidla určitou volnost ve výběru pojistky, pokud odpovídá stanovenému minimálnímu rozsahu pojistného krytí. „U leasingu se nicméně vyplácí využít pojištění nabízené leasingovou společností, protože vlivem velkého počtu pojištěných může leasingová společnost vyjednat s pojišťovnami výhodné podmínky,“ říká Karel Šulc.

Pojistit krádež? Je to drahé…

V rámci havarijního pojištění je jedno riziko připojišťováno zvlášť – a poměrně draze: Krádež vozu. „Zda pojistit automobil v rámci havarijního pojištění i pro případ krádeže, záleží mimo jiné na způsobu parkování vozu. Pokud má hlídané garážové stání doma i v zaměstnání, je možné volit variantu bez krádeže. Závisí ovšem také na typu vozu a na tom, jak často se podle policejních statistik kradou,“ upozorňuje Karel Šulc.

A opět – pokud by krádež vozu byla pro rodinný rozpočet obtížně řešitelnou zátěží, je lepší pojistit i tu.

Chcete poradit s autopojištěním?

Kontaktujte naše odborníky.

SL_KMU_startup_1264

Investiční poradna

Pozitivní vyhlídky pro pravidelné investory

Budoucnost vypadá velmi slibně. Neustálé hledání odpovědi na otázku, kam se bude ubírat akciový trh v příštích letech, zaměřuje pozornost do minulosti. Hledá se, jestli už podobná situace někdy nastala. Největší podobnost vidí analytici v první polovině sedmdesátých let, kdy nastalo období stagflace.

Číst více
Petrof 5

Blog

Petrof – to má zvuk!

Jan Petrof je pokračovatelem rodinné tradice, která začala v roce 1864, kdy jeho předek Antonín Petrof sestavil po svých studiích první klavír této značky. V České republice bychom našli jen málo rodin, které po tolik generací rozvíjí a budují firmu, o které bez uzardění můžeme říct, že je doslova národním rodinným stříbrem. Jan Petrof dokázal tohoto ikonického výrobce akustických klavírů a pianin získat zpět pro svou rodinu a úspěšně ho dál rozvíjet.

Číst více
SL_KMU_startup_0487

Investiční poradna

Úroky na vkladech se zvyšují, ale…

Banky používají úrokovou sazbu jako lákadlo, na které klienti zareagují návštěvou pobočky. Platí to jak pro úvěry, tak pro vklady.

Číst více
MCR_Myava-2006-4

Blog

Vyhrávat mě bavilo, ale ne za cenu zdraví

Bývalý profesionální cyklista Ján Svorada vyhrál během své bohaté kariéry tři etapy na Tour de France, pět etap na Giro d'Italia a tři etapy na Vueltě, triumfoval na jedenácti etapách Grand Tour a patřil mezi elitní světové sprintery. Dnes je neméně úspěšným podnikatelem. Kromě obchodních aktivit ve společnosti Nassa, zabývající se dovozem a distribucí cyklistické obuvi SiDi, a firmách XCR a Svorada, zabývajících se prodejem cyklistického zboží, využívá svých zkušeností k občasnému spolukomentování závodů kol v České televizi a k pořádání cyklistických eventů.

Číst více
Aufmacher

Blog

„Je to jako snažit se držet dietu v cukrárně“

Prokrastinace, tedy zvyk odkládat věci, které nechcete udělat, je něco, co zná téměř každý a díky lákadlům elektronických médií se stále více stává společenským problémem. Proč tak rádi věci odkládáme? A co můžeme udělat, abychom znovu získali kontrolu nad svým každodenním životem? Odpovědi poskytuje behaviorální výzkumník a autor Piers Steel.

Číst více
Young handsome man with thumbs up during a phone call with his smartphone - Concept of technology connected with traveller lifestyle - Male model showing success for a mobile telephony company

Investiční poradna

Podle čeho správně porovnávat investiční produkty?

Nabídka investičních produktů je nesmírně široká. Běžný klient se v nich nemá šanci zorientovat. Při výběru se však stačí přidržovat několika zásad, které poslouží jako kompas v moři nabídek.

Číst více